Το άνοιγμα των νέων κρασιών
Ο Οκτώβρης είναι η εποχή που ανοίγουν τα βαρέλια με το κρασί. Ο παπάς του χωριού με το αμάξι και ένα βαρέλι επάνω, γυρίζει από σπίτι σε σπίτι. Έχει μαζί του και αγιασμό και με το κλαδί του βασιλικού αγιάζει (φωτίζ’) όπου πηγαίνει. Μαζί με το βαρέλι επάνω στο αμάξι κουβαλάει και ένα μπακίρι. Σε κάθε σπίτι που πηγαίνει βγαίνει ο νοικοκύρης, τον υποδέχεται και μαζί πηγαίνουν στο βαρέλι με το κρασί. Εκεί διαβάζει μια ευχή, κάνει κι’ ένα σταυρό επάνω στο βαρέλι, ανοίγουν τον πύρο και το κρασί αρχίζει να τρέχει. Το πρώτο κρασί πέφτει μέσα στο μπακίρι του παπά, και είναι η αμοιβή του για την ευχή που διάβασε και τον αγιασμό που έκανε.
Η προσπάθεια παρουσίασης της λαογραφίας της Πέτρας και Σκοπέλου αποσκοπεί στη γνώση της λαϊκής μας κληρονομιάς και στη διάσωση των παραδοσιακών μας στοιχείων γιατί «ευτυχείς είναι οι λαοί που δεν έχουν ιστορία αλλά δυστυχείς αυτοί που έχουν ιστορία αλλά την αγνοούν».
Πηγή: users.sch.gr
Ο Οκτώβρης είναι η εποχή που ανοίγουν τα βαρέλια με το κρασί. Ο παπάς του χωριού με το αμάξι και ένα βαρέλι επάνω, γυρίζει από σπίτι σε σπίτι. Έχει μαζί του και αγιασμό και με το κλαδί του βασιλικού αγιάζει (φωτίζ’) όπου πηγαίνει. Μαζί με το βαρέλι επάνω στο αμάξι κουβαλάει και ένα μπακίρι. Σε κάθε σπίτι που πηγαίνει βγαίνει ο νοικοκύρης, τον υποδέχεται και μαζί πηγαίνουν στο βαρέλι με το κρασί. Εκεί διαβάζει μια ευχή, κάνει κι’ ένα σταυρό επάνω στο βαρέλι, ανοίγουν τον πύρο και το κρασί αρχίζει να τρέχει. Το πρώτο κρασί πέφτει μέσα στο μπακίρι του παπά, και είναι η αμοιβή του για την ευχή που διάβασε και τον αγιασμό που έκανε.
-----------------------------------------------------------------------
Αυτός
ήταν σε γενικές γραμμές ο τρόπος ζωής των Πετρινών και Σκοπελινών και
αυτές οι εθνικές και θρησκευτικές παραδόσεις, οι οποίες θέλουμε να
πιστεύουμε ότι μας βοηθούν να γνωρίσουμε ένα μικρό, αλλά αξιόλογο
κομμάτι του Ελληνισμού της Ανατ. Θράκης που έφτασαν στην Ελλάδα
κουρελιασμένοι στο σώμα και στη προσωπικότητα αλλά όρθιοι στην ψυχή.Η προσπάθεια παρουσίασης της λαογραφίας της Πέτρας και Σκοπέλου αποσκοπεί στη γνώση της λαϊκής μας κληρονομιάς και στη διάσωση των παραδοσιακών μας στοιχείων γιατί «ευτυχείς είναι οι λαοί που δεν έχουν ιστορία αλλά δυστυχείς αυτοί που έχουν ιστορία αλλά την αγνοούν».
Βιβλιογραφία:
- Θρακικά –Δημ. Α. Πετρόπουλου
- Αφηγήσεις κατοίκων Πέτρας
-----------------------------------------------------------------------
Πηγή: users.sch.gr
