Όταν πεθάνει κάποιος του δένουν τα σαγόνια με ένα μαντήλι και τα χέρια σταυρωτά πάνω στο στήθος. Του βάζουν και ένα ασημικό (λίρα ή φλουρί) στο στόμα κάτω από τη γλώσσα για να έχει να πληρώσει να τον περάσουν στον παράδεισο. ‘Ένας χωριανός που γνωρίζει γράμματα μένει κοντά στο νεκρό και διαβάζει το ψαλτήρι. Άμα κουραστεί ο πρώτος, μπορεί να συνεχίσει άλλος και άλλος ακόμη. Συγγενείς, γείτονες και φίλοι, γυναίκες προ παντός φέρνουν λουλούδια και γεμίζουν το μαξιλάρι και σχεδόν όλο το σώμα του νεκρού. Πρόθυμοι χωριανοί αναλαμβάνουν να κάνουν (να ανοίξουν) τον τάφο του νεκρού και αφού γυρίσουν στο σπίτι, μετά την ταφή παίρνουν δώρο ένα μαντήλι. ‘Υστερα από ορισμένο χρόνο, εικοσιτέσσερες ώρες συνήθως, ξεκινάει η νεκρική πομπή για τα νεκροταφεία (τα λημόρια). Εκεί θάβουν το νεκρό και ο καθένας ρίχνει επάνω στον τάφο μία χούφτα χώμα για να λιώσει ο νεκρός, λέγοντας την ευχή «Θεγός σχωρές΄τονα». Ξαναγυρίζουν μετά στο σπίτι του νεκρού και του κάνουν το λεγόμενο σχώριο, δηλ. σφάζουν κανένα σφαχτό (κάννα κουρμπάν’), τρώνε, πίνουν και σχωρνούν. Μία πήλινη στάμνα ανοιχτόστομη τη γεμίζουν νερό και αν δουν στην επιφάνεια να γυρίζουν μικρά σκουπίδια λένε «Να, οι ψυχές των πεθαμένων ανταμώννα» Μετά το σχώριο φεύγουν για τα σπίτια τους. Σαράντα ημέρες πιστεύουν, πως η ψυχή γυρίζει στο σπίτι και γι’ αυτό η καντήλα είναι αναμμένη συνέχεια.
Η προσπάθεια παρουσίασης της λαογραφίας της Πέτρας και Σκοπέλου αποσκοπεί στη γνώση της λαϊκής μας κληρονομιάς και στη διάσωση των παραδοσιακών μας στοιχείων γιατί «ευτυχείς είναι οι λαοί που δεν έχουν ιστορία αλλά δυστυχείς αυτοί που έχουν ιστορία αλλά την αγνοούν».
Πηγή: users.sch.gr
-----------------------------------------------------------------------
Αυτός
ήταν σε γενικές γραμμές ο τρόπος ζωής των Πετρινών και Σκοπελινών και
αυτές οι εθνικές και θρησκευτικές παραδόσεις, οι οποίες θέλουμε να
πιστεύουμε ότι μας βοηθούν να γνωρίσουμε ένα μικρό, αλλά αξιόλογο
κομμάτι του Ελληνισμού της Ανατ. Θράκης που έφτασαν στην Ελλάδα
κουρελιασμένοι στο σώμα και στη προσωπικότητα αλλά όρθιοι στην ψυχή.Η προσπάθεια παρουσίασης της λαογραφίας της Πέτρας και Σκοπέλου αποσκοπεί στη γνώση της λαϊκής μας κληρονομιάς και στη διάσωση των παραδοσιακών μας στοιχείων γιατί «ευτυχείς είναι οι λαοί που δεν έχουν ιστορία αλλά δυστυχείς αυτοί που έχουν ιστορία αλλά την αγνοούν».
Βιβλιογραφία:
- Θρακικά –Δημ. Α. Πετρόπουλου
- Αφηγήσεις κατοίκων Πέτρας
-----------------------------------------------------------------------
Πηγή: users.sch.gr
